sobota, 1 października 2011

Szarlotka

Mój laptop w naprawie więc na parę chwil zapadło milczenie. Korzystając z okazji, że jabłonie babci w tym roku wyjątkowo obrodziły postanowiłam upiec szarlotkę na weekend. Szukając przepisu natrafiłam na "Tradycyjną szarlotkę domową" i zaczerpnęłam z niego sposób przygotowania ciasta kruchego. Przepis na nadzienie wymyśliłam w trakcie przygotowań;). Być może ciasto nie wygląda zbyt smacznie, ale śmiało mogę stwierdzić, że  szarlotka wykonana według poniższego przepisu jest najlepszą ze wszystkich szarlotek jakie jadłam.   

"Ciasto:
3 szklanki mąki
1 łyżeczka proszku do pieczenia
1 szklanka drobnego cukru
1 cukier waniliowy
250 g zimnego masła roślinnego (może być masło lub margaryna)
4 jajka"


 Masa jabłkowa:
 niecałe 2 kg jabłek
 niecała szklanka cukru
 2 cukry waniliowe
płaska łyżeczka cynamonu

• 1/3 łyżeczki kardamonu
1/3 łyżeczki mielonych goździków

Przygotowanie:
  • Jabłka obrać, pokroić na niewielkie kawałki i razem z cukrem oraz cukrem waniliowym  podsmażyć 2/3 jabłek tak aby zmiękły. Dodać cynamon, kardamon oraz mielone goździki. Po podsmażeniu dodać 1/3 surowych jabłek i wymieszać.
  • "Przesiać mąkę razem z proszkiem do pieczenia bezpośrednio na stolnicę, dodać 3/4 szklanki cukru, cukier waniliowy oraz masło. Całość posiekać nożem. Dodać 3 żółtka i 1 całe jajko. Zagnieść szybko ciasto i podzielić na 2 części. Zawinąć w folię i włożyć do lodówki na godzinę.
  • Jedną część ciasta rozwałkować bezpośrednio na papierze do pieczenia i razem przełożyć do prostokątnej formy. Wstawić do lodówki. Białka z 3 jaj ubić na pianę, następnie stopniowo dodawać resztę (1/4 szklanki) cukru, ciągle ubijając, aż piana będzie sztywna i błyszcząca."
  • Piekarnik nagrzać do 180 stopni. Formę z ciastem wyjąć z lodówki, wyłożyć masę jabłkową. Przykryć ubitą pianą z białek. Drugą część ciasta rozwałkować i pociąć na grube paski. Układać według uznania na cieście tak aby miejscami prześwitywała beza. "Wstawić do nagrzanego piekarnika i piec przez 1 godzinę (gdyby w trakcie pieczenia wierzch za bardzo się zrumienił, położyć kawałek folii aluminiowej). Po upieczeniu posypać cukrem pudrem."

nędzne zdjęcie zrobione komórką


1 komentarz:

  1. mmmmm...
    już od jakiegoś czasu chodzi za mną zrobienie szarlotki, ale boję się, że mi nie wyjdzie, więc póki co zostaję przy starym, sprawdzonym biszkopcie :)

    pozdrawiam,

    www.peugeotciko.wa.pl
    Znajdziesz mnie również tutaj:
    http://www.facebook.com/pages/PeugeotCikowa/148841288544832
    ;*

    OdpowiedzUsuń